Fietsdag 6 van Allamp naar Breuvannes en Bassigny - Reisverslag uit Bingelrade, Nederland van Eugene Heijnen - WaarBenJij.nu Fietsdag 6 van Allamp naar Breuvannes en Bassigny - Reisverslag uit Bingelrade, Nederland van Eugene Heijnen - WaarBenJij.nu

Fietsdag 6 van Allamp naar Breuvannes en Bassigny

Door: Ik weer

Blijf op de hoogte en volg Eugene

23 April 2019 | Nederland, Bingelrade

Na een goed ontbijt, mijn schone kleding ingepakt en eindelijk de korte fietsbroek en shirt aan, op pad. Nu ik de route aangepast heb en de afstanden ook redelijk zijn merk ik dat ik mij niet meer hoeft te haasten om het "ijzeren ros" te berijden. Vandaag donderdag 18 april staat een rit gepland van ongeveer 70 km.
10 km zijn nodig om naar Colombey les Belles te fietsen. Hier is een geldautomaat die mij weer moet voorzien van cash! De B&B's vragen vaak om cash betaald te worden en dan slinkt de voorraad euro's gestaag. Wat ook opvalt is dat de Fransen wat moeite schijnen te hebben met het inschatten van de afstand. De weg naar de pinautomaat is kort maar 4 a 5 km en geheel vlak, makkie voor de fiets. Dit volgens opgave van de hospita! Jammer dan, alles anders dan vlak en zeker een kleine 10 km. Ach ja het landschap is mooi, het weer is goed en de zon schijnt al, dus let's go, op de pendalen. Achteraf een goede keuze om te pinnen, leuke plaats en de route voert mij uiteindelijk enkele tientallen kilometers verder door een leuk dorp, weet alleen niet meer welk, maar goed. Hier tref ik een leuk pleintje en waarachtig een bakkerij annext patisserie met een koffie apparaat en heerlijke pain au rasain, krentenbroodje. Die gaan er met smaak in en vol energie ga ik verder naar Breuvannes. Ook nu weer hoofdzakelijk over D wegen. Ik had via Google maps de route in gegeven en je krijgt dan ook alternatieven te zien. Nadat ik de verschillende routes had laten beoordelen door de jonge dame die mij van koffie voorzien had, koos ik op haar advies voor de D wegen. De andere routes was ook prima maar langer, veel meer bochten en hoogtes. Ik was overtuigd.
O ja in Allamp was ik samen met de Oma opzoek geweest naar een Chambre d'Hotes, deze keer viel het effe een beetje tegen. Er waren er 2 die in aanmerking kwamen. Helaas de ene was vol en de andere gesloten, oei. Slapen bij de boer als alternatief?
Even later ging de telefoon bij de hospita en aan de lijn was de uitbater van de gesloten B&B. Zij waren wel dicht maar in het plaatsje Breuvannes had hij een huis dat terbeschikking was. Kosten €50,- voor een overnachting. Zonder ontbijt maar om de hoek een winkeltje met van alles. Prima toch. Gewoon doen dacht ik. Onderweg lekker op het gemak gefiets, was ook wel nodig daar zich inmiddels iets van een uitstulping op mijn linker bil gevormd had. De kenner zou zeggen:"Das une vette puist, jonghu!" Nou zo voelt het ook, hahaha.
Uiteindelijk kom ik toch te vroeg aan bij het pand. De deur staat open en binnen wordt nog driftig gepoetst. Mevrouw spreekt dus echt geen andere taal dan plat Frans, maar het lukt mij toch haar gerust te stellen. Kennelijk hadden we toch iets teveel lawaai gemaakt want de buurvrouw kwam naar buiten, keek mij aan en sprak de poets aan. Voor zover ik het begreep bleek dat de Burgemeester te zijn en wilde graag weten wanneer de 10 vuilniszakken opgeruimd werden. Vervolgens werd ik weer aangekeken met een blik van of ik nog vragen had. Ik trok een beetje bij, was moe en liet mij ontvallen dat ik wel zin had in een kop koffie gedurende het wachten. Dus waar is een café of zoiets?
Hebben we niet maar kom maar mee, zei de Burgemeester. Een kop koffie kunnen bij mij wel krijgen. Oké daar zeg ik geen nee tegen. Eénmaal binnen zie ik dat de koffie uit een kan in de kopjes geschonken wordt en die kopjes vervolgens in de magnetron gezet wordt om opgewarmd te worden. Uiteindelijk smaakte hij wel, dochterlief schoof ook aan en sprak een beetje Engels. Een tweede kopje heb ik met verontschuldiging afgeslagen en ben weer naar de kamer gegaan. Alleen de keukenvloer moest nog effe gedaan worden maar ik kon al gebruik maken van de slaapkamer. Prima, spullen naar boven, fiets naar binnen en afscheid genomen van de poetsdame. Nu had ik het huis voor mij alleen, de winkel ging pas over een uur open dus tijd genoeg voor douchen en om te kleden.
Nadat ik een paar boodschappen gedaan had, gegeten en internet geregeld had, lekker op tijd naar bed. Nog even naar de tv gekeken via de IPad en geslapen als een roosje.
In slaap vallen met de gedachte dat morgen 19 april mijn laatste fiets dag zou aanbreken. Het laatste stuk voordat ik opgepikt wordt in Orville door mijn liefie samen met Moon, Pat en Pepijn. Met een glimlach ben ik in slaap gevallen.













Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eugene

Actief sinds 10 April 2016
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 10609

Voorgaande reizen:

05 Juni 2023 - 20 Juni 2023

Een fietservaring!

12 April 2019 - 20 April 2019

met de fiets naar Villedaigne Zuid Frankrijk

30 Maart 2016 - 01 Juli 2016

Mijn reis naar Lesbos

Landen bezocht: